antjevanostaden.reismee.nl

Wat de pot schaft in een dorp in Malawi

Eten

In Nederland hebben we genoeg keus aan wat we kunnen eten. Maar hier in Malawi begrijp ik dat ze veel moeten importeren. Plus de meeste mensen hebben weinig geld om aan eten te besteden. Dus krijgen alle kinderen van zowel de basisschool als de middelbare school een maaltijd op school zodat ze zeker weten dat ze in ieder geval 1 goede maaltijd binnen krijgen. Ik wist dat het eten hier schaars zou zijn dus ging er vanuit dat ik wel wat zou afvallen. Maar tot nu tot ziet dat er nog niet naar uit. Ik krijg 4/5 maaltijden per dag en dan veel met veel koolhydraten. En als ik niet af en toe een uitnodiging voor een maaltijd af sla, dan zouden het er nog meer zijn. Omdat veel mensen me willen uitnodigen voor een maaltijd. Ik heb al veel op. Maar word zeker verwent want de familie eet bijna elke maaltijd Sima en ik krijg een veel afwisselender dieet. Iets waar ik niet echt rouwig om ben dus. Zeg niets over deze verwennerij. Het is wel leuk om Sima te eten, maar er zit eigenlijk geen smaak aan.

•Sima (zie hier onder hoe het gemaakt wordt)

•Aardappelen (gekookt en gebakken)

•Witte rijst

•Soort rijstepap

•Spaghetti

•Macaroni

•Witte boterhammen met boter (ander beleg lijken ze hier in het dorp niet te kennen)

•Witte boterhammen met pindakaas

•Ei (gebakken)

•Gebraden kip

•Vlees (geen idee van wel beest, maar het is zeer taai en vaak met stukjes bod erin)

•Gehakt (ik denk van koe)

•Worst

•Vis

•Geroosterde pinda’s

•Ui

•Tomaten

•Witte kool

•Een bladgroenten die ik niet ken in Nederland

•Zoete groene vrucht ter grootte van manderijn

•Papaya

•Banaan

•Verschillende soorten koekjes. (Die via goede doelen deze kant uit komen en me door mensen worden aangeboden)

Sima

Sima is maïspap en is hier een zeer veel gegeten product.

De maïskolf wordt gepeld gekocht. En de losse korrels worden door een soort gemaal gehaald waardoor ze in ontveld worden en in iets kleinere stukken gebroken. Dan laten ze deze korrels 2 dagen weken waarna ze gewassen en weer gedroogd worden. Dan gaan de mais opnieuw naar de maalderij om er meel van te laten malen. Dit meel wordt opnieuw gedroogd. En dan eerst een beetje in koud water opgelost waarna het op het vuur wordt verhit en er onder zeer intensief roeren meer water en meel aan worden toegevoegd. Tot je dikke pap krijgt die dan met een lepel die in koud water er uit de pan wordt geschept om ze in handzame portie in een andere pan verder te laten opstijven.


Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood