antjevanostaden.reismee.nl

Veel verschillend en toch ook veel hetzelfde.

Hoi allenmaal,

Vanmorgen eerst naar het weeshuis. Ik wist niet zo goed waar ik moest gaan helpen en er was niemand op dat moment met de 1 na oudste groep dus ben ik daar gebleven. Heb wat met ze gespeelt en vervolgens geholpen met de pap eten en toen zijn we gaan wandelen. Aan het eind van de weg ligt een soort resorth denk ik. Het is in iedergeval een bewaakt terijn waar huisjes op staan en ook een speeltuintje is. We waren met 13 kinden 4 vrijwilligers en 3 begeleiders. Ik heb de kinderen op de glijbaan geholpen. Maar had wat moeite met zelf de trap op klimmen omdat ik net vandaag een lange wikkelrok aan had. Vervolgens ben ik met de kinderen aan het spelen geweest bij de wip. Dat was voor mij vooral hard werken.

Wink
want ze zijn te klein om zich zelf af te zetten maar ze zelf steeds naar beneden duwen en weer op trekken en vooral rustig dat de voeten niet tussen de plank en de band komen is een goede training voor je arm spieren. Dit ging heel lang goed tot een meisje toen de wip halverwegen was er af wilde, gelukkig stond ik er naast en heb ik haar nog deels op kunnen vangen. Maar kon niet voorkomen dat ze toch met der gezicht op de grond viel. Ik had op dat moment haar arm vast maar moest tevens voorkomen dat de wip door naar beneden zou klappen waardoor het andere kind zich zou bezeren. Het viel wel mee denk ik, want ze was snel stil, ik denk dat ze vooral geschrokken was. Later in het weeshuis nog geholpen met het geven van de lunch. Verder heb ik in de keuken geholpen met de afwas en het snijden van de groente. En mezelf. Dus toen was het helpen in de keuken snel klaar. Want de snee in mijn vinger bloede flink. Ook nog even bij de 2 jongste groepen geholpen. Wel jammer dat er alleen Duits sprekende vrijwilligers zijn. Daardoor vind ik het moeilijk om contact te maken. De lokalen mensen praten vooral swahilie wat ik niet versta en de vrijwilligers praten duits. Iets wat ik wel beter versta dan swahilie maar toch te weinig om goed het gesprek te kunnen volgen. Dus sta ik als enige die net van geboorte Duits praat een beetje buiten de groep.

Smiddags naar de stad geweest. Eerst met de dala dala dan een stuk gelopen naar de stoffenmarkt. Daar 3 stoffen gekocht en misschien ga ik nog wel meer kopen. Wie weet. Maar dan beter onderhandelen want ik heb nu voor ik denk 14 meter 80.000 TSH betaald (ongeveer 32 euro). Dat moet veel goedkoper kunnen.

Dan weer een stuk gelopen maar het was te ver naar Mama Susi (een fantastische kleermaakster waar een aantal van onze lodge een bestelling konden ophalen) dus met een piki piki. Dat is een motor taxi. Maar we gingen best wel hard en ik had geen helm en geen beschermende kleren aan. En de wegkanten waar we af en toe rakelings langsaf gingen waren nogal stijl, dus ik was bang dat we onderuit zouden gaan. Maar het ging allenmaal goed. Bij Mama Susi heb ik een stof achter gelaten om ook een jurk van te laten maken. Ik ben benieuwd.

Op de terugweg naar huis hebben we met z’n 6e in een soort omgekeerde bakfiets gezeten. Het was een motor met een soort vrachtbak er achter als de bak die je voor op een bakfiets hebt zitten. Het was een fijne rit. Veel minder eng dan de piki piki. Echter ik heb hem iets te veel tip gegeven. We hadden afgesproken 1.000 TSH per persoon. Maar ik had alleen nog maar 10.000TSH en dus ben ik verkeerd gaan rekenen. Want ik moest maar 1.000 TSH geven en ik zij: “ik geef 10.000 TSH dus nog 4.000TSh terug”. Dit was berekend van 10-6 is 4 maar de rest had allenmaal al betaald dus ik heb hem 5.000 TSH fooi gegeven. Dit bedacht ik me echter pas toen ik het laatste stukje met de dala dala reed en daar ook om mijn wisselgeld moest vragen. Toen ik dit tegen mijn huisgenootje vertelde zij die dat ik dat niet moet doen want dan maak ik het lastig voor alle blanke. Alsof ik me expres verreken.

Embarassed

Al met al dus een heftige dag dus vanavond moet ik zeker optijd naar bed.

Reacties

Reacties

tante Wilma

schroom niet om toch Duits te spreken Antje. Door te oefenen leer je de taal weer snel! En als je de moeite neemt zullen zij ook wat meer op hun snelheid en taalgebruik letten! :)
Het lijken mij soms best wel vermoeiende dagen mede ook omdat je daar niet zo'n comfortabele voertuigen hebt zoals hier. ( denk ik) Maar wel grappige en mooie momenten!

Jessica

Pff. Veel indrukken die je opdoet volgens mij. Heb je de medevrijwilligers al gevraagd of ze niet gewoon engels met je willen praten?

Hoe ziet het huis eruit waar de vrijwilligers wonen? Heb je een beetje ruimte en privacy voor jezelf?

tante Wilma

leuk optrekje hoor!
Ziet er allemaal wel erg netjes en verzorgd uit!
best ook wel groot als je de foto's zo ziet!
En wat zijn die kratjes toch handig!!!! :)

Cobi Dijkstra

Antje,
je had ergens in het begin verteld dat er ook een paar vrijwilligers uit nederland waren. Werken die niet in het weeshuis?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood