antjevanostaden.reismee.nl

Na weeën en voor bibbers

Vrij. 25-10 Vanmorgen gaat het al beter. Nog wel een beetje onrustig omdat ik nog niet weet wat ik moet doen. Maar ben maar gewoon naar het lab gegaan. Daar hadden we een keer water dus de reserve bakken gevuld. Omdat we geen slang hebben en het maar een dun stroompje is dat uit de kraan komt bak voor bak overgieten. Ik ben er 1 uur mee bezig geweest. Rond 10.00 kwamen de eerste patiënten en toen ben ik tot 11.45 continu bezig geweest. En daardoor de pauze vergeten. Een zeer bekend probleem voor mij. Want als mijn collega‘s me niet met pauze sturen vergeet ik het thuis ook gerust. Het laatste kwartier dan ook maar door gegaan maar zonder jas aan. Ondertussen is de stroom weer eens uitgevallen wat betekent ook de airco. En met een labjas over je kleding is dat dan echt te warm. Plus het is nu alleen nog uitslagen invoeren. Geen bloedafname meer.

Vanmiddag een kwartier later vertrokken. Maar nog steeds als eerste aanwezig (14.05 uur) dus volgende keer vertrek ik nog later. Kijken hoe het dan gaat. Gelukkig hebben ze me ondertussen laten zien waar de sleutel ligt dus kan het lab. Daar is het over het algemeen minder warm dan buiten. Een rustige middag gehad met weinig patiënten. Bij thuiskomst was ook net (Jenala de bruid in Spee) thuis aangekomen en verder was er nog een klein nichtje Pricilla (wat geen zusje van Maria is). Even met Geoffrey de plannen door genomen voor de dingen die ik graag wil zien. Het ziet er naar uit dat nu als in de week van de bruiloft komt. Zolang de plannen niet weer veranderen.

Za. 26-10 Eigenlijk was het mijn idee om vandaag te gaan werken, maar toen ik gisteren vroeg hoe laat moet ik er morgen zijn. Zeiden ze dat ik vandaag niet moest komen, maar moest rusten. Dus dan maar rond het huis hangen.

Prisca wilde graag mijn hart wassen. Dus haar dat vandaag laten doen. Maar enk dat ik het de volgende keer zelf doe. Dat vind ik toch makkelijker. Verder hebben we mijn kleren gewassen, inclusief mijn labjas. Dat was hard nodig.

Na een middagje slapen en lezen, het is zelfs volgens de lokals zéér warm. Wilde de meiden weer een foto shuit. Om 14.30 begon Prisca er al over maar ik wist het uit te stellen tot 16.00 uur i.v.m. licht en vooral dat het beter was voor mijn lichte huid. Anders verbrand ik binnen now time. Weer veel foto’s gemaakt. De rest van de avond wat zitten kletsen.

Zo. 27-10 Vanmorgen fototoestel en telefoon opgeladen en foto’s overgezet naar mijn telefoon. Op tijd vertrokken met Geoffrey, Maria en Pricilla naar de kerk. Waar ik deze keer vanuit de middenbeuk de mis heb gevolgd samen met Maria en Pricilla terwijl Geoffrey in de mannen bank was gaan zitten. Hij had ook bij ons kunnen gaan zitten. Er zaten ook mannen in de middenbeuk. Maar ook een hoop van de leerlingen en dat zal wel te vernederend voelen om bij hun I. De buurt te zitten. En zo blijft de hiërarchie zichzelf in stand houden. Na de mis gegeten en foto’s naar mijn computer gezet en vanuit daar naar Prisca en Jenala hun telefoon. Toen niets meer te doen dus maar wat lezen en slapen.

Behalve naar de kerk gaan heb ik niets bijzonders gedaan. Toch wordt ik hier heel moe. Dit omdat er verschillende dingen worden gezegd en dat geeft wrijving en daar houdt ik niet van.

Eerst met de moeder en Prisca een planning gemaakt dat we 30+31-10 naar Mzuzu gaan en de week na de bruiloft op safari en naar het meer. Komt vader en zegt dat die niet wil dat ik alleen met Prisca ga dus hij weet wel iemand maar dan moet het in de week voor de bruiloft. Ik heb nog gevraagd of dat i.v.m. de voorbereidingen wel mogelijk is. Zegt die geen probleem. Heb nog gevraagd of die niet met moeder en Prisca moet overleggen. Dat zou goed komen.

Nu vraag ik vanavond naar een adres voor het wisselen naar dollars. Vraagt die naar de planning en begint er over dat we de dollars wel kunnen regelen de 4de. Waarop moeder begint over dat we toch de week na de bruiloft zouden gaan. Veel heen en weer gepraat op luide toon in Chitumbuka waar ik niets van snap. Maar wat me een erg ongemakkelijk gevoel geeft. Met als uitkomst dat ik het nog niet weet. Maar dat ik morgen in ieder geval op zoek ga naar zuster Floris om te vragen wat zij me voor een safari aanraad en voor als ik naar het meer wil. Krijg koppijn van het geschreeuw tegen elkaar en de onduidelijkheid. Ik weet dat plannen typisch iets westers is. Maar zij maken het onduidelijk, want ik ben heel makkelijk, voor mijn gevoel. Alles voor 20-11 is goed.

Ma. 28-10 Vannacht slecht geslapen. Dat kan komen door dat ik gisteren overdag te lang heb geslapen of door de warmte. Maar denk ook door de spanningen die er waren toen ik naar bed ging.

Weer een drukke maandagmorgen. Met het begin al iets vreemds. De verpleging krijgt elke avond een nieuwe doos malaria testen om zelf in te zetten. Nu zaten er nog 18 testen in de doos maar er stonden ook 8 uitslagen op de deksel. Wat vreemd is als er maar 25 testen in een dichte doos zitten. Want 18+8=26 testen. Dat was dus even zoeken. Uiteindelijk bleek 1 test wel te zijn opgeschreven maar niet uitgevoerd. Alleen dan blijft vreemd dat ze er een uitslag bij hadden staan. Wat er daadwerkelijk is gebeurd zullen we wel nooit te weten komen.

De maandag middag was weer rustig wel een donor gehad. Bij het invullen van de gegevens kwam ik wat grappigs tegen. Een mooi voorbeeld dat datums niet erg Afrikaans zijn. Als er een eenheid bij een donor wordt afgenomen is die 35 dagen houdbaar.

Ik heb nog maar 1* gezien dat de zak niet direct werd gegeven. Maar is wel die zelfde dag naar een andere patiënt gegaan. Dus de dagen doen er niet heel veel toe.

Er wordt gewoon gerekend met een maand +5. Dat de ene maand 30 en de andere 31 dagen heeft kijken ze niet naar. En 26-10 is er een zak gedoneerd. En in het registratie boek staat houdbaar tot 31-11-19. Toen ik mijn collega er op wees rekende die het me voor. 26+5=31 dus het klopt toch. Het duurde even voor ik hem duidelijk kon maken dat 31-11 niet bestaat. Dat het 1-12 moet zijn. je mag het eigenlijk misschien niet grappig vinden. Maar dat doe ik wel. Verder een rustige dag en op tijd naar bed. Want morgen avond wordt spannend als we naar Mzuzu gaan.


Reacties

Reacties

Gaston Stabel en Corry van Gool.

Veel plezier met je uitstapje naar Mzuzu. Wel uitkijken.

Sjef

Het blijft een land om je te blijven verbazen. Hoop dat je echt nog wat leuke dingen kunt doen en beleven. Wanneer is de bruiloft nu? Heel veel plezier en benieuwd naar al je foto's en nieuwe avonturen. Werk ze en vooral geniet ook vooral.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood