antjevanostaden.reismee.nl

Donor bloed afnemen en les geven.

Woe. 23-10 Vandaag begon de drukte net nadat Yollam om 8.50 zei dat er nog geen patiënten waren. Nadat we met z’n tweeën aan het prikken waren kregen we te horen dat er ook een donor was. En gezien Clement en Widson in geen velden of wegen te zien waren ben ik naar de donor gegaan. Gelukkig kwamen net daarna de jongens ook terug. De donor was echter geen geschikte donor omdat die de verkeerde bloedgroep had. Toen bood Widson zich aan. Ik heb eerste een. Uitje bloed bij mijn collega afgenomen. Hier gebeurt dat met een spuit wat al heel anders is dan het vacuüm systeem dat ik uit Nederland ken. Maar het ging goed en na het doen van alle nodige testen (zie stukje ziekenhuis) kon mijn collega doneren. Omdat ik tot dan alle testen had gedaan is het dan ook gebruik dat ik het bloed afnemen. Nu had ik dat nog nooit gedaan dus liet mijn collega kiezen. Maar hij vond het prima dat ik het bloed afnam dus ben ik begonnen. Maar het liep zeer langzaam en in Nederland moet er in max. 12 minuten worden gedoneerd. Dus heeft 1 van mijn collega’s een beetje geholpen, want ik werd er aardig onzeker van. Maar bij mijn collega liep het ook langzaam en Widson vond het goed gaan dus. Dat maakt dat het me geen echt gevoel geeft.

Na het afgeven van het bloed op de afdeling. Vlug naar huis gegaan waarop ik om 11.30 uur thuis was zodat ik om 12.30 mee kon naar de school waar klas 2 die middag een les over batterijen en stroom kreeg.

De les natuurkunde was zeer bijzonder. De les starten direct toen deel ging. Er stond een open cel en een gesloten cel op het bord getekend. En de leerlingen moesten die overtekenen in hun schrift. Ik heb geen studieboeken gezien. De docent stond voor de klas te vertellen terwijl de leerlingen aandachtig de tekening overname en ze moesten tekenen met potlood en schrijven met pen. Ik denk dat er tussen de 60 en 70 leerlingen in die klas zaten. En ze leken allemaal aandachtig met de stof bezig te zijn. Af en toe vroeg die wat en dan moest heel de klas antwoorden. Er werd niets individueel gedaan. Na de uitleg haalde de docent een ampère meter en een stuk ijzer- en koperdraad om te laten zien wat wat is. Dit werd gewoon even omhoog gehouden voor in de klas. Ook had die een batterij gehaald die met een steen kapot eerst gemaakt. Geen rekening houdend met de chemicaliën die er in zitten. De verschillende onderdelen werden getoond en toen was de les over om 13.05 uur. Terwijl de leerlingen eigenlijk een blok uur hadden en les tot 13.50. En de docent verliet de klas en liet d klas zonder toezicht achter. Nu liepen soms wat leerlingen de klas uit om wat water te gaan halen en sommige gingen zachtjes wat met elkaar kletsen. Maar zeer bescheiden. Ook gingen een paar meiden schriften die ze hadden opgehaald in de lerarenkamer uitdelen. Ik zat nog steeds rond te kijken en me te verbazen hoe netjes en rustig dat opzicht ging. Vervolgens kwam 1 meisje met vragen over der Engelse opdracht naast me zitten en in geen tijd had ik een hele groep, vooral meiden, rondom me staan en zitten. Nu ben ik zeer slecht in Engels dus voelde me er niet echt vertrouwd mee. Maar het was leuk om der te helpen. Ik hoop alleen dat ik het goed heb uitgelegd gezien ik voor Engels schrijven meestal een 3 op school haalde. Om te voorkomen dat ik nog meer vragen over Engels kreeg heb ik gezegd dat ik beter ben in biologie. Meteen werden er biologie schriften gepakt en kwamen er daar vragen over. Ik had er alleen niet bij stil gestaan dat het in het Engels moest. Dus d eerste vragen verstond/begreep ik niet. Tot ze het aanwezen in hun schrift. Toen heb ik nog wat uitleg gegeven over biologie en bouwstenen. Wat best lastig is je bepaalde woorden niet weet in het Engels en ook niet weet wat ze al hebben gehad. Bijvoorbeeld DNA kende ze nog niet

De rest van de middag gespijbeld. Gewoon wat zitten lezen, rusten en proberen uit te leggen hoe of wat voor mijn visa. Ik had namelijk van zuster Floris begrepen dat het ook in Mzuzu kon. Maar kreeg dat niet goed aan mijn familie hier uitgelegd. Ze dachten dat ik het online kon aanvragen. Maar met behulp van mij paspoort liet ik zien dat er ook een stempel in moet om het een geldige verlenging van te maken.

Om 18.00 kreeg ik een bord rijstepap en toen ik vervolgens buiten kwam zag ik moeder en Maria eten. Dus geschrokken bedacht ik me dat IT dan wel eens mijn avondeten kon zijn. En ik had mijn malaria medicijnen niet ingenomen. Deze moet je eigenlijk bij de avond maaltijd nemen dus een 10 na de maaltijd samen met wat creackers nog gouw mijn medicijnen op. Om vervolgens om 19.00 zoals gebruikelijk alsnog mijn warme maaltijd te krijgen. Hoop dat het wel goed gaat met de medicijnen op deze manier. Vast wel, heb het anders steeds netjes bij de maaltijd gedaan.

Net als elke avond net voor het slapen gaan nog even de laatste berichten binnen gehaald en terwijl ik in het donker rond stond te kijken zag ik in de verte een flinke brand. Dus gouw Prisca gaan waarschuwen maar die werd er niet warm of koud van. Het was gewoon een bosbrand. Dat gebeurt wel vaker. Waarschijnlijk zelf aangestoken om onkruid te verwijderen of zoiets. Er hoefde dus niet gekeken te worden of er mensen geholpen moesten worden. En de brand sloeg ook niet ver uit Oals dat in Nederland gebeurt. Nadat ik het had gezien was binnen 5 minuten eigenlijk niets meer te zien.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood